TY - THES AU - Gsell, Stephan Cornelius TI - Antriebsbasierte Schwingungsdämpfung für Werkzeugmaschinen und Fahrzeugantriebe; 1. Auflage VL - 14/2017 PB - RWTH Aachen University VL - Dissertation CY - Aachen M1 - RWTH-2017-05556 SN - 978-3-86359-522-7 T2 - Ergebnisse aus der Produktionstechnik SP - 1 Online-Ressource (xii, 153 Seiten) PY - 2017 N1 - Auch veröffentlicht auf dem Publikationsserver der RWTH Aachen University N1 - Dissertation, RWTH Aachen University, 2017 AB - In this thesis, algorithms for the damping of oscillations via closed-loop control are developed for mechatronic systems and further investigated exemplary for a machine tool and an electrical vehicle. It is shown that the same control structure can be used for the damping of the first eigenfrequency of a machine tool’s position control loop as well as for the improvement of the low-frequency vibration behavior of an electrical vehicle. LB - PUB:(DE-HGF)3 ; PUB:(DE-HGF)11 DO - DOI:10.18154/RWTH-2017-05556 UR - https://publications.rwth-aachen.de/record/691013 ER -